INFORMACJE O OPONACH
MAGAZYNOWANIE OPON
Opony powinny być przechowywane w pomieszczeniach zamkniętych, w miejscach nienarażonych na działanie promieni słonecznych lub ozonu, który wytwarzany jest np. przez silniki elektryczne, chronione przed kontaktem z substancjami chemicznymi lub wilgocią, nieobciążone żadnym ciężarem i umieszczone w pozycji pionowej na odpowiedniej wysokości od podłogi.
ZAKŁADANIE/ZDEJEMOWANIE OPONY NA FELGĘ/Z FELGI
Należy stosować felgi, opony i dętki o wymiarach wskazanych w Instrukcji Obsługi Pojazdu. Należy upewnić się, że powierzchnia felgi jest czysta. W przypadku nowych kół należy stosować nowe opony, dętki i zawory bezdętkowe, które są zgodne z typem koła. Należy zwrócić uwagę, aby część wewnętrzna opony była czysta. Montaż opony powinien zostać wykonany przez specjalistę w odpowiedniej maszynie. Należy dokładnie wyśrodkować oponę nakładaną na felgę, a następnie nałożyć na stopkę i felgę specjalny środek ułatwiający przyleganie opony. W żadnym wypadku nie stosować środków chemicznych, smarów i silikonów. Zwrócić uwagę na to, aby zawór i zakrętka były czyste i nowe. Po zapewnieniu niezbędnych środków ostrożności w związku z pompowaniem opony należy wypełnić ją suchym powietrzem do wartości ciśnienia określonej w Instrukcji Obsługi (ze względów bezpieczeństwa procedurę pompowania należy przeprowadzać w odpowiedniej klatce).
NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS STOSOWANIA OPON
Ciśnienie powietrza w oponach:
W przypadku ciśnienia niezgodnego z wartością określoną w katalogach żywotność opony ulega znacznemu skróceniu. W niskich temperaturach ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane za pomocą precyzyjnego ciśnieniomierza raz na piętnaście dni.
Przeciążenie
Obciążenie opon nie powinno przekraczać wartości określonych w katalogu pojazdu.
Układ mechaniczny: Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdu i opon, należy sprawdzić ustawienia układu przedniej osi, balansu i układu hamulca.
Trudne warunki na drodze i niewłaściwa jazda pojazdem:
Nagłe hamowanie, progi zwalniające i dziury na drodze powodują uszkodzenia opon.
Wymiana opony:
Zwrócić uwagę, aby wymiary wymienianych opon były takie same. Nie zestawiać razem opon nowych z używanymi. Nie stosować opon zimowych poza sezonem zimowym. W przypadku przekroczenia wskaźnika zużycia bieżnika opony nie należy jej dłużej wykorzystywać ze względu na bezpieczeństwo. Wymienić zużytą oponę na nową.
OPONA
Opona pneumatyczna jest elastycznym elementem zestawu koła wykonanym z gumy i materiałów wzmacniających. Napompowanie opony sprężonym gazem umożliwia przenoszenie obciążenia koła jako części obciążenia osi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. W stanie nieobciążonym napompowana opona jest zasadniczo toroidalna. Sama opona składa się z elastycznego elementu o przekroju koła opony lub innego materiału elastomerowego zawierającego pewną ilość materiału wzmacniającego w celu zapewnienia odpowiedniego miejsca na feldze. Powietrze lub sprężony gaz nie mają wpływu na nośność opony.
PODSTAWOWE FUNKCJE OPONY
Podstawowe funkcje opony oznaczają normalną pojemność napompowanej opony, która wytrzymuje określone obciążenie do określonej prędkości i przenosi ją na podłoże, po którym się toczy napędzana siłami jazdy, kierownicy i hamowania.
BUDOWA OPONY
OPONA DIAGONALNA odnosi się do budowy opony pneumatycznej, w której kordy sięgające do stopki krzyżują się pod różnymi kątami mniejszymi od 90 ° w centralnej części powierzchni bieżnika. Jest to konwencjonalny typ budowy opony pneumatycznej. Osnowa jest ograniczona przez otaczający ją pas, który nie ulega w znacznym stopniu rozszerzeniu. OPONA RADIALNA odnosi się do budowy opony pneumatycznej, w której kordy sięgające do stopki ułożonymi pod kątem do 90 ° w centralnej części powierzchni bieżnika ustabilizowanego zasadniczo nierozciągającym się pasem. Opona pneumatyczna założona na odpowiedniej feldze bez dodatkowych elementów zapewnia ruch opony w prostym trybie opony radialnej wyposażonej w dowolne rozwiązanie techniczne (np. wzmocnione boki itp.), które zapewniają uzyskanie określonej prędkości przy określonej odległości podczas podstawowego ruchu opony w pojeździe.
SZEROKOŚĆ FELGI
Odległość w linii prostej pomiędzy kołnierzami felgi.
WYSOKOŚĆ PROFILU
Połowa różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a nominalną średnicą felgi.
SZEROKOŚĆ PROFILU
Odległość w linii prostej pomiędzy dwoma najdalszymi punktami profilu obu boków napompowanej opony z wyłączeniem wybrzuszeń spowodowanych oznaczeniami, dekoracjami, taśmami lub pasami ochronnymi.
ŚREDNICA ZEWNĘTRZNA
Średnica napompowanej opony (z wyłączeniem wybrzuszeń spowodowanych oznaczeniami, dekoracjami, taśmami lub pasami ochronnymi).
POMIARY OPONY
Pomiary powinny być przeprowadzana na nieobciążonej założonej na odpowiedniej wielkości felgę, napompowanej zgodnie z zalecanym ciśnieniem oponie, po odczekaniu przynajmniej 24 godzin w normalnej temperaturze pokojowej, przed powrotem do oryginalnego poziomu ciśnienia.
MAKSMYMALNE WYMIARY OPONY W STANIE PRACY
Wymiary napompowanej opony przy projektowaniu wykrojów opon z uwzględnieniem ciągłego wzrostu w przypadkach różnych zastosowań przez producentów pojazdów. Dodatkowo producenci pojazdów powinni wziąć pod uwagę zniekształcenia opony spowodowane obciążeniem oraz siłami bocznymi i odśrodkowymi.
NOMINALNY STOSUNEK SZEROKOŚCI DO DŁUGOŚCI
Stosunek wysokości profilu do teoretycznej szerokości opony na feldze pomnożony przez sto.
NOMINALNA ŚREDNICA FELGI
Średnica felgi, która stanowi punkt odniesienia podczas projektowania opony.
POJĘCIA DOTYCZĄCE PRACY W TERENIE
Opona obok pojęcia wielkości opony może być dodatkowo identyfikowana za pomocą pojęcia dotyczącego pracy opony w terenie, na które składa się z indeksu obciążenia (lub dwóch indeksów obciążenia dla połączeń pojedynczych/podwójnych) i indeksu prędkości.
ŁADOWNOŚĆ
Jest to maksymalne obciążenie opony w określonych warunkach pracy.
CIŚNIENIE W OPONIE
Dotyczy pomiaru ciśnienia wykonanego w temperaturze otoczenia i nie uwzględnia wzrostu ciśnienia spowodowanego używaniem opony.
INDEKS PRĘDKOŚCI
Dotyczy maksymalnej prędkości opony w obciążonym pojeździe zgodnie z indeksem obciążenia, w warunkach pracy określonych przez producenta opony.
INDEKS OBCIĄŻENIA
Kod wyrażony w cyfrach związany z maksymalnym obciążeniem przy prędkości określonej za pomocą indeksu prędkości, w warunkach pracy określonych przez producenta opony.